9 jan. 2011

Toer/race kap

Tweede Kerstdag was ik bij Wim Schermer met de deelbare Toer/race kappen.
We zijn toen druk bezig geweest om een kap rij klaar te maken.
Met de koolstof versie is dat gelukt, de glasvezel versie niet omdat hij in glas versie te slap is.
Het is op te lossen door meer glasvezel te gebruiken maar dan gebruik je ook meer epoxy hars en ben je meer tijd kwijt om het te maken waardoor je met de prijs van de kap waarschijnlijk niet zo veel kwijt bent als de koolstof versie.

We zijn nu zo ver dat we weten wat de kapen moeten gaan kosten.
Aan komende week zal op Wim zijn Blog en op Velomobielonderdeelen.nl bekent worden wat de prijs van de kapen gaan worden.

Zoals jullie hebben kunnen lezen op Wim zijn blog is het nog niet zoals we het willen hebben.
De bevestiging van de kap op de schuimkap was nog niet goed, wel snel op te zetten maar zat nog best veel ruimte tussen de rand van de kap en de schuimkap.
Dit probleem is nu opgelost door een flensrand op de schuimkap te maken waar je de deelbare kap van achter naar voren in schuift.



Deze foto is van achteren gezien, vanaf deze kant schuif je de kap er op.

Er zit nu nog veel materiaal voor de kap, gaat nog minder worden.
Materiaal zit er om de deflector te kunnen bevestigen, die moet er zitten om je vizier condens vrij te houden.
Bij niet gebruik van de kap kan de flensrand gewoon op de schuimkap blijven zitten.
Je kunt deze flensrand ook gebruiken als je alleen met een windschermpje wild rijden en niet met een dichte kap.

De tweedelige mal is aangepast, moet alleen nog wat zwarte verf op en kan dan in de lossing' s was en kan dan gebruikt worden om deelbare kapen uit te halen.
Ook de malen van de koolstof racekap zijn bijna klaar.

Het heeft allemaal even geduurd maar we vonden dat het allemaal goed moest werken en er ook goed uit moest zien dus heeft er veel tijd in gezetten van denken en uitproberen.
Ook moest ik dit naast mijn werk in mijn vrije tijd doen.






8 opmerkingen:

  1. Knap werk Jan. Wel lijkt mij dat de schuimkap bij de deelbare cap het tere punt is. (vooral bij harde wind) Misschien zou een deelbare carbon of polyester onderkant ook nog een optie wezen zodat bij wedstrijden en harde wind deze vervagen kan worden. zodat je een geheel deelbare carbon of polyster kap hebt. Groet Cees (Was maar een idee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Cees,

    Ideen zijn altijd welkom.

    De schuif- flensrand geeft de schuimkap al veel meer stijfheid.
    We gaan het eerst zo proberen.

    Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O' ja Cees, je bedoeld denk ik carbonvezel en glasvezel, polyester is de hars maar ik gebruik Epoxy hars.

    Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leer elke keer weer bij... maar ben content dat nu de stroomlijnkap ook meer aandacht krijgt. De meeste snelheid wordt nog steeds door het hoofd verloren. En zeker in deze winter periode als je hoofd dan ook nog comfortabel uit de wind en in de warmte (met meer snelheid) kan zijn... is dat mooi meegenomen. Alvast bedankt voor je inzet hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit ziet er veel belovend uit Jan,
    Zijn de complete racekappen ook al in beeld?
    Of lees ik daar met mijn suffe kop overheen?

    Gr
    chocolade melk Rob :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Rob,

    Ja de racekap met koolstof deksel{ deksel is dus de vervanging van de schuimkap} die schiet ook al op.


    Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Jan. Heb ik iets gemist ? Je Alleweder staat niet meer op Marktplaats. Is hij verkocht? Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel goed dat er zo aan accessoires gewerkt wordt! Wel een vraagje: is de schuimkap met "flens" ook nog vooronder weg te schuiven als je helemaal open wilt fietsen?

    BeantwoordenVerwijderen