Verzamelpunt voor vertrek was bij Wim.
Heb op deze rit ook mooi mijn nieuwe ketting geleider kunnen uitproberen.
Had de oude voor de zeker heid mee genomen wand ik was nog niet zo zeker dat het heel zou blijven.
En mijn vermoedens kwamen uit, nog net voor we bij de boot in IJmuiden waren begon het wiel wat lawaai te maken, en zag dat de houder een beetje getordeerd was, als ik niet te veel kracht zette was het geluid weg dus toch maar even mee door rijden.
Op de terug weg vlak bij Assendelft heb ik hem er toch maar afgehaald en de oude er op gezet.
Nadat ik hem er uit had zag ik wat het probleem was, houder heb ik te dun gemaakt.
Ga een nieuwe maken met veel meer materiaal want ik ben voor de rest zeer te spreken over het geheel, stil en veel minder weerstand.
Was al aardig op weg naar huis ben ik Hoorn net uit steek de over bij HN 80, met een knal en aan de rechter kant in gezakt voorwiel kom ik stil te staan, stap uit, draai het wiel opzij zie dat mijn veerpoot in tweeën licht.
Dat is pech, maar ook weer een beetje niet, sta op 50 meter van mijn werk.
Het was al rond half acht en er was natuurlijk niemand meer maar gelukkig had ik de sleutels en kon ik er in.
Er stond ook nog een bus, fiets er in en de laatste 17 km met de auto.
Thuis direct even gekeken hoe dit zomaar kon gebeuren.
Wat blijkt de veerpoot is uit elkaar geschoven? zit er dan geen borging, nee en er zit ook geen draad op zo dat je het in elkaar kan schoeven.
Ik dacht nog dat gaat geld kosten, op pad voor een nieuwe.
Maar na het even rustig te hebben bekeken kan ik de boel wel weer in elkaar zetten maar dan wel met twee borg schroeven en de andere kant dan ook dan maar en o ja achter zit er ook nog een.
Kan ik er ook mooi nieuw vet in zetten.
Hoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenIk zou zelf dichter bij het originele ontwerp blijven. Dus geen nieuw bracket aan de (vrij slappe) spant vastmaken, maar de originele M8 bout beter aan de trapkoker bevestigen. daarbij de afstand tussen het kettingwiel en het knikpunt van de bout verkleinen door het aanbrengen van een doubler (geen idee hoe dat in het nederlands heet.. verdikkingsplaat?) De doubler bevestig je met een paar bouten aan de trapkoker.
Nadeel is dat je het verschuiven van de kettingrol op de as weer verliest, maar daar valt wel weer een mouw aan te passen denk ik. Snelle schets vind je hier: http://img299.imageshack.us/img299/8017/ketting.jpg
Voordeel is dat het moment van het kettingwiel op de as afneemt omdat de kracht van de trapkoker op de as nu dichter bij die van het kettingwiel op de as ligt.
Groetjes, Erwin
Hoi Erwin,
BeantwoordenVerwijderenHeb het linkje even bekeken, ja is veel beter dan hoe het er nu standaard in zit.
Maar heb nu al ondervonden dat het veel beter rijd op de manier zoals ik het heb gedaan, ga alleen de houder veel sterker maken en de plaat waar hij op zit.
de plaat waar het op zit ga ik versterken door een stijve plaat er achter te zetten met een verbinding aan de bodemplaat en de wiel kast.
de beweging zijdelings wil ik er ook in houden dan weet ik zeker dat de ketting in lijn loopt en op de optie nog voor een blad voor er bij.
Nu als het gemaakt is meld ik me wel weer.
Groet Jan.
Prachtige Allewederman-uitspraak: "...Ik dacht nog dat gaat geld kosten...".
BeantwoordenVerwijderenHouden zo meneer de Reus!
Mvg Mick
Hoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenJa, jouw situatie is anders dan de mijne. Ik heb voor en echter maar 1 tandwiel en dus geen behoefte aan zijdelingse beweging van de kettingrol :)
Groetjes, en succes met de optimalisatie/ reparatie van je fiets!
Erwin
He die Jan.
BeantwoordenVerwijderenTjoh allemaal klussers op je blog. Balen hoor dat ie stuk ging. Ja inderdaad mooi dat je dicht bij je werk zat. Die luxe had ik dus de laatste dag van mijn vakantie niet. Ik denk ik vraag toch nog een keer of je mee gaat woensdag. En anders spread the word. Meer info op mijn blog. En anders tot later.
Groetjes Martje (juf Katje)