27 apr 2010

stukje Nederlands erfgoed


Dit afgelopen weekend geen tijd om mee te fietsen.
Heb nog een andere hobby(project) een Zeilboot restaureren.
Het is een zeilboot die bij G. de Vries Lentsch in Nieuwendam is gebouwd in het jaar 1911.
Ben druk aan het zoeken geweest naar info over deze boot.
Heb veel info gevonden bij het scheepvaartmuseum in Amsterdam.
De werf G.de Vries Lentsch bestaat niet meer, Maar het scheepvaartmuseum heeft heel veel info over de werf en wat er zoal gebouwd is.
Zo heb ik een aantal tekeningen van de boot.
Ben er ook achter gekomen dat Jan de Vries Lentsch ook nog een deel heeft van het archief.
Ben bij hem langs geweest en heb foto's gemaakt van het orderboek.
Aan de hand van het bouwnummer (89)kon ik hem terug vinden in het orderboek, gebouwt voor de heer v d Oudendijk uit Bussem.

Er is een tweede gebouwt in 1912, voor L. Doedes( oprichter van zielvereniging De Kaag in Warmond)
Jan de Vries Lentsch vertelde mij dat het wel meer gebeurde dat een ontwerp opniew werd gebruikt met aanpasingen naar de wens van de klant.
Met dit gegeven ben ik verder gaan zoeken en kreeg een oude verzamelband uit 1947 in haden waar ik een verhaal tegen kwam over de jonge Gerardus.

Word vervolgd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten