19 dec. 2010

Knie klachten.


Knie klachten is wat ik meer heb gelezen en gehoord.
Marcel Beekmans zit al een tijdje met een pijnlijke knie.
Ik zelf heb met mijn Alleweder altijd zonder klachten gereden.
Als ik met de Quest rijders mee was zat het tempo voor een Alleweder rijder er behoorlijk in en de druk op de knieën was dan ook groot.
Heb bij mijn Alleweder de afstelling gezocht puur op het gevoel maar wel opgepast dat mijn knieën niet overstrekte.

In Dronten bij Velomobiel.nl werd er gezegd tijdens de afstelling van mijn Quest, met gestrekt been moet je met je hak op je pedaal zitten.
Na een proef rondje vond ik het nog niet goed, vond dat ik er nog te dicht op zat, de trapas is 15 mm naar voren gegaan.
Dit was na nog een proefrondje rijden wel goed.
Op de dijk naar huis en bij hoge snelheid en meer druk op de benen vond dat het nog niet helemaal goed was.
Heb gisteren de boel nog 5 mm opgeschoven en ik denk dat het nu wel goed is.
Als ik nu de manier van meten gebruik, met gestrekt been moet je met je hak op je pedaal zitten dan is nu mijn hak vrij van de pedaal.
Ik wijk van deze methode af om dat ik wat last kreeg van mijn knieën, ik vraag mij dan ook af is deze methode van afstellen wel goed?
Ik heb alleen nog niets gehoord of gelezen over het plaatje onder je schoen, waar moet die zitten.
Als het plaatje helemaal voor in je schoen zit zit je met meer gebogen knieën dan als het plaatje helemaal achter in de schoen ( als we uit gaan van met gestrekt been moet je met je hak op je pedaal zitten).
Na mijn idee is het beste om het plaatje helemaal achter in de schoen te hebben dus naar de hak toe, op deze manier belast je de Achillespees
minder.
De praktijk moet het uitwijzen of de afstelling nu goed is bij mij.


Foto is gemaakt door Ramon Pallares. Wim Schermer was Ramon al eerder tegen gekomen en beschreef dat ook op zijn blog.
Site van Ramon.. http://www.fluidr.com/photos/kappix staan mooie lucht foto's op van een besneeuwde Zaanse Schans.

11 opmerkingen:

  1. Hi Jan,
    Als de hak van je schoen, de voet haaks op je onderbeen, niet de pedaal raakt, dan ben je verplicht om de voorvoet voorover te hellen tijdens het trappen. Als je dan ook nog de plaatjes naar de achterkant van de schoen monteert, moet je je voet nog meer voorover strekken. Dat zal niet goed gaan omdat dat veel vergt van je achillespees.

    Steken je plaatjes behoorlijk uit, dan kan het wel zo zijn dat als je net niet de pedaal raakt met je haakse voet, dit wel goed gaat.

    Het erg naar de hak van de schoen monteren van de plaatjes betekent wel dat je de kracht van de voet minder effectief gebruikt. De voet kan veel kracht leveren die je minder kan benutten naar mate de plaatjes meer naar de achterkant van de schoen worden gezet.

    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jan. Ik zie dat onze Bendeleider in de kleine uurtjes al gereageerd heeft. Dat afstellen luistert erg nauw, en is per schoen verschillend. Met mijn oude schoenen raakte ik de schuimkap niet, met nieuwe MTB schoenen, een maat groter wel, en toen moest ik het plaatje wat naar voren zetten. Je kunt nog even proefrijden voor de grote tocht. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Kees,
    Ik heb zondagmiddag pas gereageerd. Ik denk dat de computer van Jan niet op de goede tijd staat.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees en Wim.

    Mijn computer staat op de goede tijd!

    Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tijdzone blog was niet goed ingesteld, nu wel.

    Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jan,
    Je hebt hier misschien niet veel aan maar toch even het volgende: ik heb veel renners op de racefiets gezien en voordat je de ideale zitpositie hebt ben je vaak een seizoen verder;ieder is anders en er is geen vaste "gebruiksaanwijzing" om de mix te vinden tussen lekker zitten en max. rendement/prestatie. het is wel zo dat hoe meer je schoenplaatjes naar voren staan, des te hoger is het koppel dat je met de voeten en dus de achillespezen duwt en met je scheenbeenspieren trekt. Geef je knieën
    de kans om te wennen door met hoog beentempo te gaan draaien, ik zie/hoor dat veel ligfietsers met een zeer laag beentempo draaien en dat is niet goed voor je knieën, verder is het ook goed om veel zijdelinkse ruimte op je schoenplaatjes te hebben ivm. centreren van de gewrichten mijn ervaring is dat ik ideaal zit als mijn knieën niet gestrekt zijn in de diepste stand van de benen.Op deze manier kan ik ook goed "enkelen" om zo de dijbeenspieren een paar minuten te ontlasten.het duurt zeker drie weken voordat je lichaam is getransformeerd naar de nieuwe zitpositie (en dan moet je eigenlijk iedere dag opbouwend steeds langer trainen)
    succes en blijf niet steeds weer verstellen.
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Willem,

    Heb ik zeker wel wat aan hoor.

    In al die jaren dat ik aan triatlon heb gedaan en veel op de racefiets zat is er nog nooit iemand die mij heeft verteld hoe de boel moest afgesteld staan, heb er ook nooit bij stil gestaan.
    Maar ik kan op maken uit Wim en jou uitleg dat de plaatjes beter naar voren kunnen?

    Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jan,
    Ik stel mijn plaatjes altijd zodanig dat het hart van de pedaalas loodrecht of iets voor onder de voetbal gepositioneerd is, zo duwen je tenen ook wat mee ter voorkoming van (te snel) koude voeten. Ben met iedereen eens dat je op de ligger een andere biometrie hebt als de bukker maar ik zit met dezelfde (mountainbike) schoenen in de Quest als op de ATB en heb zoveel als mogelijk dezelfde kniehoek met gestrekt been aangehouden verder geen problemen gekend ook bij ritten van > 150 km. vooral de eerste weken heb ik die gemaakt.
    ik heb toch wel een par renners meegemaakt die problemen met de rug, hamstrings, kniepezen hadden, en altijd was het verhaal dat de fietsenmaker uit het dorp de zitpositie vlgs. de "vuistregels" had bepaald en neem van mij aan, ieder lichaam is anders dus die vuistregels moet je soms loslaten nogmaals experimenteer niet teveel achter elkaar hoe ouder je wordt hoe minder flexibel wordt ons lichaam en des te langer duurt de aanpassing van het lichaam blijf en blijf vooral souplesse trainen.
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jan,

    Hoe gaat het nu met je knie? Rij je zondag ook de kniepertjestocht? Zoja kunne we dan ergens afspreken om gezamenlijk naar Hhw. te trappen?

    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Willem,

    Ik ga ook mee met de kniepertjestocht.
    Ik rij naar Jan Geel en daar vandaan kunnen we wel bij jou langs om je op te halen.
    Waar moeten we zijn??

    Met de knie gaat het goed hoor, heb er geen last meer van.

    Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Jan,

    Mijn naam is Wim Huisman en ik kwam via via op je blog terecht en las het verhaal over de plaatjes onder je schoenen.
    Ook ik ben eigenwijs en rijd met mijn plaatjes zo ver mogelijk naar achteren. Ik weet dat mijn naamgenoot Wim S het hier niet mee eens is, maar het is zo'n 10 jaar geleden door een ergotherapeut (werkzaam bij USVA) aan mij uitgelegd. Ik had hem namelijk verteld dat ik last van mijn knieën had. Zijn eerste vraag was toen: Zitten je schoenplaatjes ver naar voren?

    Hieronder een poging van mij om het uit te leggen:

    Hij vertelde dat je op een ligfiets eigenlijk de trapper tussen de bal van je voet en de hak zou moeten hebben. Dan "blijft" namelijk de energie van je spieren in je been/voet, tijdens het fietsen. De trapper zit dan namelijk in het verlengde van je been.
    Een racefietser fietst met z'n hakken meer opgetrokken en als je goed kijkt dan zie je dat bij een racefietser de bal van de voet in het verlengde van het been zit. Dan "blijft" de energie wel in het been/de voet.
    Hij vertelde dat als je op een ligfiets de plaatjes van je schoenen naar voren plaatst, de energie niet rechtstreeks vanuit je been naar je voet kan gaan. De energie moet dan volgens hem een hoek maken en aangezien dat niet kan zou dat dus ten koste gaan van het vermogen dat geleverd kan worden. Ook vertelde hij dat deze manier van fietsen veel blessure gevoeliger is, dan met de plaatjes naar achteren.

    Ik hoop dat mijn uitleg helder is. Zo niet, vraag er mij gerust naar.


    Groeten, Wim Huisman
    (WimH op de ligfietsgoogle-lijst)

    BeantwoordenVerwijderen