30 mei 2010

Derailleur

Na een paar weken afwezig te zijn hier weer een klein stukje.

De Nexus 8 speed was stuk, lagers stuk gelopen.
Gelukkig gebeurde het op het moment dat ik het achter terrein op kwam van mijn werk, dit moet je niet gebeuren als je ver van huis bent wand dan sta je mooi langs de kant van de weg en met zo een versnellings naaf kan je dan op zo een moment niet veel.
Heb daar om besloten om er een derailleur op te zetten.
Via mijn zwager die een fietsenwinkel heeft bij Shimano een nieuw gespaakt achterwiel besteld en derailleur, ketting en cassette.
Moest ook een nieuwe draaischakelaar op, de afstand tussen de versnellingen is anders.
Heb vandaag de boel er op gezet, net dat ik een test ritje wilde maken begon het te regenen, maar even wachten.
Even later was het weer droog, de weg op.
Zo dit rijd wel veel beter, lekker stil en veel minder weerstand.
Moest allen nog de twee blokkeer schroefjes voor de grootste en de kleinste versnelling uit draaien en klaar was het.

Morgen zal ik een paar foto's maken.

Jan.

4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je aangenaam verrast zult zijn over de snelheidswinst.De Nexus 8 geeft alleen maximaal rendement in z'n 5' versnelling (verhouding 1:1).
    De Nexus 7 heeft zo'n 1:1 verhouding (100%) zelfs helemaal niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja klopt Mick, ga er alleen nog een andere Cassete op zetten.
    Wat ook een voordeel is als hier wat mee is kun je zien wat er aan de hand is, bij de Nexus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zal lastig worden een cassette samen te stellen die aan al je verwachtingen voldoet.
    Een velomobiel komt langzaam op gang door 't grotere gewicht maar behaalt een hoger max. snelheid door z'n stroomlijn. En je wilt ook niet te grote stappen natuurlijk.
    Daarom heb je eigenlijk aan 1 voortandblad niet genoeg.
    Mijn FAW naaf heeft 2 versnellingen + 6 kransen, 'n ouderwetse Sachs/ Maillard maar dus iig 12 versnellingen.
    Ik zou proberen om aan 'n Sachs of S-ram dualdrive proberen te komen. Of je moet 'n voorderailleur weten te fabriceren (maar dan nog prefereer ik 'n dualdrive vanwege terug kunnen schakelen bij stilstand).
    Groet mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De cassette die er nu op zit liggen de aantal tanden te dicht bij elkaar.
    Als ik weg rij bij het stoplicht schakel ik twee tanden verder en de daar op volgende ook.
    En een voorblad komt er ook nog op.
    Ketting die nu onder de fiets in een ketting buis loopt gaat ook veranderen, komt te lopen over teflon wielen en afgeschermd door een epoxy/glas kap.

    Zo als je ziet ben ik nog wel even druk, maar leuk om te doen.

    Groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen